Strona dedykowana budowie obwodnicy Brześcia Kujawskiego:
Obwodnica Brześcia Kujawskiego (trakt.eu)
Przez miejscowość Brześć Kujawski przebiega droga krajowa nr 62. Cały ruch samochodowy a także ruch tranzytowy przebiega przez teren miasta o luźnej i zwartej zabudowie. Ruch ten powoduje określone ujemne skutki zarówno dla samych mieszkańców jak i dla użytkowników dróg.
W ramach istniejących przebiegów dróg przez teren miasta ze względów terenowych, nie ma możliwości przebudowy istniejącego układu komunikacyjnego z jego dostosowaniem do wymaganych przepisami parametrów w sposób eliminujący problemy istniejącego stanu ruchowego. Tym samym możliwości zmniejszenia uciążliwości spowodowanych przez ruch samochodowy oraz możliwości polepszenia jego bezpieczeństwa są ograniczone.
Obwodnica Brześcia Kujawskiego jest jedną z sześciu inwestycji realizowanych w ramach Programu budowy 100 obwodnic w województwie kujawsko-pomorskim.
Obwodnica o długości 9,4 km ominie Brześć Kujawski od południa i wyprowadzi ruch tranzytowy biegnący drogą krajową nr 62 przez miasto z autostrady A1 i Włocławka. Poprawi to płynność przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Zdecydowanie poprawi komfort i bezpieczeństwo mieszkańców. Będzie to droga jednojezdniowa o dwóch pasach ruchu i szerokości pasa wynoszącej 3,5 m.
Umowa na opracowanie Studium Techniczno – Ekonomiczne - Środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach została podpisana w maju 2021 r. z firmą Trakt sp. z o.o. sp. k.
Zgodnie z założeniami przetarg na realizację w trybie projektuj i Buduj zaplanowany jest na IV kwartał 2026 r. , z kolei realizacja robót budowlanych zaplanowana jest na lata 2029-2031.
CHARAKTERYSTYKA INWESTYCJI
Początek obwodnicy zlokalizowany jest w ciągu istniejącej drogi krajowej DK62 w km 53+000 po zachodniej stronie miasta Brześć Kujawski. Koniec łączy się z istniejącą DK62 – w miejscowości Pikutkowo na skrzyżowaniu z drogą prowadzącą do Brzeskiej Strefy Gospodarczej – wylot w kierunku Włocławka i węzła autostradowego.
Zaprojektowano dwa zasadnicze warianty przebiegu planowanej obwodnicy m. Brześcia Kujawskiego z dodatkową możliwością łączenia obydwu wariantów. Zakłada się przebieg tras po południowej stronie Brześcia Kujawskiego w celu połączenia z drogami wojewódzkimi nr 265 i 270 . Początkowo obydwa warianty przebiegają przez tereny niezabudowane. W dalszym odcinku wariant 2 omija budynki zlokalizowane w Rzadkiej Woli oraz w Guźlinie. Dodatkowo dla wariantu 1 wykonano dodatkowe połączenie z wariantem 2 w celu ominięcia zabudowań w Guźlinie.
Zakres inwestycji obejmuje ponadto:
• budowę odcinka drogi krajowej;
• budowę obiektów inżynierskich w ciągu i nad planowaną drogą krajową;
• budowę systemu odwodnienia pasa drogowego, w tym urządzenia odwadniające korpus drogowy: rowy drogowe, kanalizacja deszczowa, urządzenia podczyszczające, zbiorniki retencyjne, przepusty i inne;
• przebudowę istniejących dróg oraz budowę dodatkowych jezdni dla obsługi ruchu lokalnego – działki położone w obszarze inwestycji, które mają zapewniony dostęp do dróg publicznych, po wykonaniu inwestycji będą miały zapewniony dojazd do zaprojektowanych lub istniejących dróg publicznych poprzez dodatkowe jezdnie poprowadzone wzdłuż projektowanej drogi ekspresowej;
• realizację rozwiązań wynikających z oceny oddziaływania na środowisko w tym: ekrany akustyczne, zieleń ochronną, przejścia dla zwierząt, ogrodzenie ochronne;
• budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu, a także infrastruktury technicznej związanej z drogami.
Parametry techniczne trasy głównej obwodnicy
Klasa techniczna drogi: GP (droga główna ruchu przyspieszonego)
Liczba jezdni: 1
Przekrój jezdni: 1 x 2 pasy ruchu
Szerokość pojedynczego pasa ruchu: 3,50m
Prędkość projektowa: 70 km/h
Kategoria ruchu: KR5
Nośność: 115 kN/oś
Zaawansowanie prac:
7 października 2024 r. – Firma Trakt w imieniu GDDKiA Oddział w Bydgoszczy złożyła do Burmistrza wniosek o wydanie Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji
3 grudnia 2024 r – Burmistrz Brześcia Kujawskiego wydał postanowienie o obowiązku sporządzenia Raportu o oddziaływaniu na środowisko dla inwestycji.
Od momentu wydania postanowienia harmonogram prac przygotowawczych przedstawia się następująco:
- Firma Trakt opracowała Raport o oddziaływaniu na środowisko dla inwestycji p.n. „Obwodnica Brześcia Kujawskiego”
- obecnie Raport jest weryfikowany i uzgadniany przez GDDKiA,
- planowany termin złożenia Raportu do organu – II kwartał br.
Równolegle prowadzone są prace przy opracowaniu dokumentacji STEŚ-R etap II

![]() | |